zondag 29 januari 2012

Winterrrrrrr, brrr!

Het is weer lekker weekend in Belgrado. Tijd om er op uit te trekken en Yuri, mijn Italiaanse huisgenoot, de stad te laten zien! Het is zaterdagmorgen, half 10 en -4 graden, als we richting Kalemegdan vertrekken. Na een bezoek aan het met sneeuw bekleedde fort en zijn mooie bijbehorende park zijn we na 2 uur wandelen de warmte gaan opzoeken in een leuk barretje aan de Knez Mihailova. Onder het genot van lekkere chocolademelk-karamel-mokka-koffie konden we weer een beetje warm worden.
Het centrum van Belgrado
'S middags zouden we eigenlijk het hele huis schoonmaken, helaas zijn we hier niet aan toegekomen. Na een middag met weinig actie heeft Yuri 's avonds lekkere pasta gemaakt, waarna we richting de stad gingen voor ons avondje op stap.
Uitzicht vanaf fort Kalemegdan 

Allereerst zijn we naar Hotel Royal geweest, waar we met een groep Servische vrienden de lobby onveilig hebben gemaakt. Ben er achter gekomen dat whiskey-pils best wel goed te drinken is, helemaal na de nodige glaasjes zelfgestookte rakija. Na een paar uur gezellig gekletst te hebben werd het tijd om naar een van de vele clubs in Belgrado te gaan. Er werd gekozen voor de 'Underworld'. Een club die qua inrichting deed denken aan de jaren '80. Ook de muziek bestond voornamelijk uit jaren '70/'80/'90 rock 'n roll uit het westen, maar ook de nodige Balkan rock 'n roll werd gedraaid. De sfeer was erg goed en al snel was het 7uur. Tijd om naar huis te gaan. Yuri was een half uurtje eerder weggegaan uit de club. Toen ik thuiskwam bleek onze huis-Italiaan zijn afkomst waar te maken. Pasta koken met een aangeschoten hoofd, erg grappig om te zien. Ondanks zijn aangeschoten hoofd konden we nog wel even een lekker bordje pasta napolitana naar binnen schuiven voordat we gingen slapen.

Fort Kalemegdan
Natuurlijk hadden we vandaag ingecalculeerd als schoonmaakdag. Helaas kon ik mijn bed niet voor 4uur uitkomen. Was te brak/moe. Ook Yuri had er vandaag wat moeite mee. Uiteindelijk zijn we maar weer gewoon gaan koken. Een lekker zelfbedacht Servisch stoofpotje met Cevapcici, kool, en nog wat groenten. Mjommjommjom, lekker doch gezond! Jullie kunnen trots op me zijn! Nu weer lekker in Cafe Stih (wat ondertussen mijn stam-internet-kroeg is geworden). Morgen begint het normale leven weer. Pff. 40 uur per week werken is niet niks voor een student! Ik heb ook eindelijk kennis mogen maken met de beruchte Kosjava, oftewel, de wind van Belgrado. JEZUS, wat is die koud zeg. -2 wordt gemakkelijk -10. De komende dagen zal het hier nog veel kouder worden, tot -15 's nachts!!! 

Nou, dat was het wel weer voor vandaag! 
Tot snel,

Wout

2 opmerkingen:

  1. Heej zoonlief,
    Ik lees dat jij je prima voelt in dit vreemde land, fijn!Misschien heb je een recept van dat zelfgemaakte drankje? Kunnen we daar ook eens mee experimenteren.
    groet en liefs papa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal hier wel even een balletje opwerpen. Maar ik denk dat je het net zo snel op internet kunt vinden. Ze maken hier Rakija van alles. Het beste is geloof ik aardappelen. Zal wel even voor je zoeken morgen!

      Liefs!

      Verwijderen