donderdag 26 januari 2012

Bam, alweer een week voorbij!

De eerste week in Belgrado is alweer voorbij en nog altijd is alles hier super! De mensen, de cultuur, het eten, het uitgaan, het werk, ik ben helemaal op mijn plek:) Ben de laatste dagen veel opgetrokken met nieuwe mensen die ik hier heb ontmoet. Tamara en Tijana van mijn werk hebben me meegenomen naar een drijvend café op de Sava-rivier (zie foto zonsondergang), Senka heeft me student-city (Novi Beograd) laten zien, en met de Duitse Daniel ben ik naar een echte traditionele Servische Kafana geweest om Servisch te eten (erg lekker!) , om vervolgens op zijn Duits in het Skadarlija te eindigen (Boheemse straat in Belgrado). Verder beleef ik hier de nodige dingen. Zo vroeg ik gisteren aan een agent waar het dichtstbijzijnde café was, om wat te eten en te drinken. Hij wees me op een café aan de andere kant van een driebaansweg. Toen ik vervolgens terug wou lopen om een zebrapad te zoeken riep hij me bij zich en stak gewoon op een random plek de weg over terwijl hij de auto's liet stoppen met zijn mooie stopbordje. Episch, al zeg ik het zelf.

Mijn lunch: een caramel-cappucino met een (jawel!) Hollandski Sendvich!
Gisteren had ik voor mezelf het toppunt van integratie. Een Servische vrouw sprak me op straat aan om de weg te vragen. Met een beetje basis Servisch en wat handen en voeten werk kon ik haar uitleggen dat ik niet Servisch was, maar wel wist waar ze moest zijn. Erg leuk om mee te maken:) Voelde goed! Vandaag ben ik erg druk geweest op het kantoor, drie skype-vergaderingen gehad met verschillende mensen en daarna wat stukken uitgewerkt voor het OFEU-project, waarvan de aanvangsdatum snel nadert. Daarna kwam de baas hier, Filip, nog een praatje houden over Fractal en een aantal projecten. Erg interessant, maar ook wel een beetje vermoeiend na al dat vergaderen! Vanavond ga ik voor het eerst koken in het appartement. NICE. Gisteren is de Italiaanse intern gearriveerd en hij heeft beloofd Italiaans te koken vanavond. Ben benieuwd! Hij kon mijn Italiaanse Maffioso imitatie in ieder geval wel waarderen!

Het weer hier is bizar. Zat ik zaterdag en zondag nog ongeveer zonder jas in het zonnetje, regende het eergisteren de hele dag KNEITERhard. Op de momenten dat ik de heuvel op moest om thuis te komen, was er letterlijk een rivier van water die me tegemoet kwam, wat resulteerde in natte sokken, wel vier keer. Sinds gisteren sneeuwt het hier als een gek. Ondertussen ligt er al wel een 30cm aan sneeuw! Erg grappig, die wisselingen van weer. De kou is hier ook eindelijk. Overdag zo'n -2 en 's nachts uitschieters tot -9. Niet erg prettig wakker worden 's morgens. Daarom gebruik ik één van mijn oude truien als pyama. Scheelt heel veel blauwbekken in bed. Mams zal het hier nog zwaar krijgen, al heb ik gehoord dat het weer in maart alweer meer richting de zomer gaat, met uitschieters naar de 20 graden. Vanavond ga ik niet zoveel doen denk ik. Morgen een bezoekje aan de Nederlandse Faculteit brengen hier, misschien kan ik nog een soort van bijbaantje regelen. Taallessen krijg ik al van Tamara, zij wil Nederlands leren, en ik wil Servisch, komt dat even goed uit! Hopelijk is alles een beetje goed in Nederland!

Groetjes vanuit het koude Belgrado,

Wout

2 opmerkingen:

  1. Ik plaats nogmaals een berichtje, dacht toch echt dat het gelukt was....rara
    We genieten mee door middel van jouw grappige verhalen. Zal een mooi gezicht zijn: verkeer stilgelegd door overstekende Nederlander geflankeers door agent met spiegelei! Fijn dat je zo snel al leuke contacten hebt, voelt voor jou goed maar voor ons ook! Blijf genieten!liefs mama

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha neefje!
    Goed om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt daar! En interessante projecten waar je aan bijdraagt! Geniet er van kerel,

    Groeten,
    Tim

    BeantwoordenVerwijderen