zaterdag 21 januari 2012

Zima u Beogradu

De Amerikaanse Humvee
Dag 3
Tijd voor wat verkenning van de stad. Na een avondje rakija drinken in de plaatselijke studentenkroeg werd het vandaag tijd om de stad te verkennen. De stortregen/natte sneeuw heeft plaatsgemaakt voor geweldig zonnig (maar koud) weer, dus vertrok ik om 10 uur lopend van mijn appartement aan Ljube Didica naar het centrum van Belgrado, een wandeling van zo'n 15 minuten. Na het Tourist Office te hebben lastiggevallen met lastige Engelse vragen ben ik gewoon gaan lopen met een kaart in de broekzak. Allereerst een bezoek aan het beruchte, onneembare fort van Kalemegdan. Via de bekendste winkelstraat van Belgrado, Knez Mihailova, is het fort bijna niet te missen. Een groot 'park' met ergens in het midden het fort. Het fort kijkt uit op een samenkomst van rivieren; de Sava en de Donau. Een erg mooi gezicht! Na ongeveer een uur door het park te hebben gewandeld kwam ik bij het militaire museum, gevestigd in het fort zelf. Tot mijn grote verbazing trof ik een Amerikaanse Humvee aan bij de ingang, veroverd in de campagne van de JNA in Kosovo in 1999. Een erg grappig gezicht. Ook waren hier Duitse, Italiaanse, Poolse en Amerikaanse tanks en wapens te bewonderen. Een erg grappig gezicht, zo in de slotgracht van het fort.

St. Sava Kathedraal
Samenkomst van de Sava en Donau
Na een uur had ik het hier wel gezien. Na mijn telefoon elektronisch te hebben opgeladen met 300 dinars (ongeveer 3 euro) ben ik richting de Servische overheidsgebouwen gewandeld aan de Trg Nikole Pasica. Imposante gebouwen a la communistische stijl. Met een van de personen aanwezig heb ik afgesproken dat ik volgende week een rondleiding krijg in het voormalig Joegoslavische Parlement (nu Servisch Parlement). Een echte historische ervaring natuurlijk! Na een beetje te hebben rondgekeken bij deze gebouwen vond ik het tijd om cultureel te doen en ben ik richting de grootste Orthodoxe Kathedraal van de Balkan vertrokken; St. Sava. Met een mooie omweg via een typisch Servische koffiezaak en het 'Park van de Pionieren' was ik hier al vrij snel (goeie wandeling van 2,5 kilometer). Helaas wordt de St. Sava op dit moment  van binnen opgeknapt, dus veel Orthodox was er niet aan.

Op dit moment zit ik in een koffiezaakje genaamd: Sinatra's (ze draaien hier de hele middag Frank Sinatra...) Straks moet ik me nog gaan inschrijven bij de politie van Belgrado. Krijg een soort werkvergunning ofzo. Na drie maanden ben ik gedwongen het land even verlaten, om me vervolgens weer in te schrijven (HUH?!). Zal dan eventjes naar Bosnië moeten hoppen ofzo. En dan vinden ze het gek dat ze nog niet bij de Europese Unie zitten!

Mijn stage:
Het Servische Parlement (en voormalig Joegoslavisch Parlement)
Hier krijg ik volgende week een rondleiding!!!!
Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in het werk dat ik hier doe: op dit moment houd ik me bezig met twee projecten. De ene heet Minority Economic Development; dit houdt in dat er een soort van wedstrijd wordt gehouden voor kleine boeren in Kosovo, die ieder een bedrijfsplan inleveren. Degenen met het beste bedrijfsplan (11 in de eerste ronde) krijgen een soort van prijs van 5000euro om hun plan te realiseren. Hiernaast ontvangen ze 50 uren aan 'overleg met verschillende experts'. Waarna ze hun bedrijf nog verder uitbreiden. Het tweede project en eigenlijk mijn hoofdproject is Our Future European Union. In dit project is het de bedoeling dat er zes personen per land (Servië, Kosovo en Nederland) meedoen. In het project is het de bedoeling dat ze met groepen van zes (2 NL, 2 Serviërs, 2 Kosovaren) onderzoek doen binnen een bepaald themagebied (de thema's: The Future of Multiculturalism: Identity Quest, Youth Political Participation: Youth as Consumers or Producers of Politics en Gender in European Perspective: Prospects and Thoughts). Dit onderzoek zal een vorm van citizen journalism zijn, dus met interviews, blogs, twitters etc. In maart komen deze mensen in Pristhina (Kosovo) bij elkaar voor een trainingsweek met lezingen, discussies en groepsoverleg. Daarna gaan ze allemaal weer naar hun eigen land om daar vergelijkend onderzoek uit te voeren, zodat er als het ware drie perspectieven ontstaan binnen ieder onderzoek. Aan het einde van dit jaar (na ongeveer zes maanden), zullen de groepen weer bij elkaar komen, dit keer in Belgrado (Servië), om de onderzoeken samen te laten smelten tot één research-paper per groep, om dit vervolgens te presenteren op een conferentie. Erg tof allemaal!

Verder heb  ik niet zoveel te melden vanuit Belgrado. Ik hoop snel weer een update te kunnen geven!

Do vedjenja!

Wout

1 opmerking:

  1. Hey makkertje,

    Jaaa, ik ben hier nu wel bijna helemaal op mijn plek! Gisteren met een meisje naar die Rakija-bar geweest, vandaag een Donau-sightseeing tour gedaan met twee andere meisjes (één van mijn werk). Erg tof weekend gehad! Morgen weer aan het werk! Maarja, heb nog niet erg veel te doen, dus ben vooral aan het internetten om ideeën op te doen voor komende projecten!:) Hopelijk gaat het daar ook allemaal goed! Ik kijk morgen even naar dat boek!:) kusjesss

    BeantwoordenVerwijderen