donderdag 19 januari 2012

Even wennen..

Daar is hij dan: mijn eerste blog vanuit het mooie, doch koude Servië. Gisteravond zette ik mijn eerste stappen op Servisch grondgebied en werd ik meteen ontvangen met een flinke vlaag natte sneeuw (de eerste dit jaar, is mij verteld). Na even te hebben moeten zoeken naar de juiste persoon met het juiste bordje (mijn naam in het Cyrillisch, jaja) kon ik naar het appartement worden gebracht. Het huis bevindt zich aan de rand van de oude stad van Belgrado (Stari Grad). Eenmaal binnen bleek al snel dat dit huis aan typische Balkankwalen lijdt (lees: er is geen CV, de helft van de lampen werkt niet en ook de WC en douche dienen op één bepaalde manier gebruikt te worden, omdat ze anders uit elkaar vallen/niet werken.) Verder is het appartement wel oké. Nu zit ik nog in één van de kleinste kamers (omdat die sneller te verwarmen zijn), maar eind deze week hoop ik te verhuizen naar een grotere kamer op de benedenverdieping, waar een soort van airconditioning is ingebouwd.

Na mijn spullen gedumpt te hebben in het huis ben ik samen met Olga (een studente die ook in het huis woont) de buurt ingetrokken voor een eerste verkenning van de omgeving. Ze wees me op een aantal toffe café's  (met internetverbinding) en de beste 'balkangrills' in de buurt. Al snel ben ik bij een kleine grill geëindigd op de hoek van de straat. Cevapcici (kleine worstjes) met aardappeltjes, brood en Montenegrijns bier; ik ben snel tevreden! Hierna ben ik toch maar even naar de buurtsuper gelopen om wat drinken te halen voor de avond. Helaas was er hier, zoals verwacht, niet heel veel keuze en heb ik de avond moeten doorbrengen met een fles water en wat brood, wat overigens prima te doen was. Gisteravond was verder wel een beetje saai, gezien ik erg vermoeid was en al vroeg mijn bed, en de series op mijn laptop, opgezocht heb.

Na een koude nacht met weinig dekens, veel kleren aan en een nieuwe omgeving ben ik vanmorgen om 9uur opgehaald door Ana (mijn coördinator hier bij Fractal). Samen zijn we naar het kantoor gelopen (op 5 min afstand) waar ik een soort van introductie heb gekregen op het werk dat hier gedaan wordt. Er is veel werk te doen; de NGO heeft teveel werk, in combinatie met een tekort aan mensen en financiën. Het werk dat ik moet doen is wel erg interessant. Ik werk mee aan een project waarin Nederlanders, Serviërs en Kosovaren in groepen onderzoeken opzetten naar verschillende subthema's binnen de hoofdthema's Multiculturalism, Youth Political Participation en Gender in a European Perspective, welke ze dan uitwerken in een onderzoek dat ergens aan het einde van dit jaar gepresenteerd wordt in Belgrado.

Nu moet ik stoppen met schrijven. Ik moet me zo inschrijven bij de politie (elke keer als ik naar het buitenland ga moet ik me opnieuw inschrijven, maar ook na drie maanden verblijf in Servië. Lekker vaag allemaal.) Ik hoop snel weer tijd te vinden om een nieuwe blog te schrijven en hier ook enkele toffe foto's toe te voegen!

Liefs,
W.

13 opmerkingen:

  1. Hey kereltje,

    Het appartement is 'te doen'. Het is vrij chaotisch allemaal. Vandaag met de landlord gesproken, via een tolk natuurlijk. Hij heeft me gewoon letterlijk een zak met sleutels gegeven met alle sleutels van alle kamers in het huis. Dus nu kan ik straks kiezen welke kamer ik wil, maarja, het blijft een dikke chaos hier. Moeilijk om aan te wennen als simpele georganiseerde Hollander!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi wout, wat fijn om te lezen dat je in ieder geval warm (ha ha)wordt ontvangen!Zullen we even skypen? mama

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zit nu in een café, niet erg praktisch om nu te skypen.... Morgen om 5uur ofzo even? Misschien vanavond nog wel even, maar dat ligt een beetje aan de omstandigheden in dit café. Zitten hier nu voornamelijk oude mensen. Werkt dan niet echt als ik hier ga zitten skypen:P

      Verwijderen
    2. kan ons dat schelen, kunnen we even oefenen stapsgewijs hoe moet het ook al weer?

      Verwijderen
  3. He Wout, leuk dat je goed bent aangekomen.
    Ik zie dat je al behoorlijk ingeburgerd bent. Je hebt het cafe al gevonden en verschillende eet cafes weet je ook al.
    Volgens mij komt alles wel goed. Tip, nu je eigenlijk baas bent over het hele huis en in het bezit bent van alle sleutel zou ik onder gaan verhuren. Leuke bijverdienste.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Herman,

      Dat is inderdaad wel een goed idee!:P Ik zal wel eens even kijken of er een beetje handel in zit hier! Hopelijk is daar ook alles goed! Vandaag ga ik de stad verkennen! Heb er erg veel zin in, ondanks dat het weer hier niet echt leuk is op dit moment, het regent vrij hard! Gelukkig is het niet meer zo koud (10 graden). Groetjes daar!

      Verwijderen
  4. Hoi Wout,

    Goed om te lezen dat je je goed kunt redden(hebben we ook nooit aan getwijfeld hoor haha)We kijken elke dag wel even of je weer iets nieuws hebt geschreven.Het is jammer dat je alleen maar internet in het cafe hebt.Skypen kan dus alleen maar op "afspraak"!!!Las dat het weer ietsjes beter is...nou hier is het een drama!!En...hoe is je huisgenote???Haha.Veel plezier met je tripjes door het mooie Servie en maak maar mooie foto's,zodat wij mee kunnen genieten

    Lieve groetjes Henrie,Belinda en je neefjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo familie!

    Hier gaat alles inderdaad goed! Zal in de loop van komende week nog wat nieuwe foto's uploaden! Erg mooie zonsondergang hier vanavond! Zulk mooi weer, ik kon bijna zonder jas lopen! Mijn huisgenote is helaas alweer verhuist, gelukkig heb ik nu wel het huis voor mezelf, wat ook zn voordelen heeft! Groetjes aan iedereen! x

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey Wout,

    Het is inderdaad een prachtig plaatje,maar dat komt dankzij het goede weer dat je daar hebt.Zonder jas zei je....haha,wij konden vandaag bijna zonder regenpak lopen!!!
    Wij wensen jou veel plezier met de rondleiding.Daar zal je vast veel zin in hebben.

    Dikke X van ons allemaal

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heej die wout,
    We genieten iedere keer van je mooie verhalen! Wat zal dat een grappig gezicht zijn geweest, hele verkeer lamgelegd met stopbord en dat allemaal voor jou! Bijzonder! Wat fijn dat je al zo snel aansluiting hebt en vrienden maakt. Wordt het ook een stuk gezelliger van! Een Italiaan in huis is natuurlijk perfect tenminste als hij koken kan! Zijn benieuwd naar je volgende verhaal! liefs van ons

    BeantwoordenVerwijderen