maandag 19 maart 2012

Zon, Ada en St. Paddy's Day

Het is alweer een tijdje geleden dat ik voor het laatst iets gepost heb, dus het wordt weer eens tijd! Het weer is hier verschrikkelijk mooi. Het hele weekend is het 23-25 graden geweest en ook vandaag is het weer zo warm! 23/24 graden voelt hier in de stad als 30 in Nederland. Dit weekend heb ik alleen maar gerelaxt.

Voeten @ Ada
Allereerst was het natuurlijk St. Paddy's Day op zaterdag. Via Maria (werkt voor de Zweedse ambassade hier) konden we naar een St. Paddy's Party in de Canadese Ambassade hier. Suuuuupertof! De hele avond hebben we ons vermaakt met dansen, Guinness-bier en nationaliteiten raden (oh mijn god wat zijn Duitsers makkelijk te herkennen). Het werd een wilde avond, met veel 90's hits en Ierse volksmuziek! Een heerlijk feest na een lange werkweek!

Zonsondergang @ Ada
Ergens langs de Sava rivier hebben ze hier in Belgrado een kunstmatig meer aangelegd: Ada. Verschrikkelijk fijne restaurants/cafeetjes, kiezelstrand en ontzettend veel mensen. De place-to-be op een mooie dag in het weekend! Op zaterdag vertrokken Daniel, Maria en ik via de markt op Zeleni Venac, waar we eerst nog wat vers fruit hebben gekocht, in een bloedhete bus naar het Ada-meer, zo'n goeie 15 minuten buiten het centrum. Eenmaal daar gekomen vonden we al snel een fijn plekje op het strand waar we ons picknickkleed kwijt konden. Heerlijk. Gitaarmuziek op de achtergrond en geweldig gezelschap. Zondag hebben we dit tafereel herhaald, inclusief een andere vriend van ons, Marko. Erg gezellig! 'S avonds lekker cevapcici (soort worstjes met paprikapoeder en turks brood) eten in een Sarajevsko (grill). Gezien het mooie weer heb ik gisteren tot half 11 buiten gezeten, genietend van dit ontzettend mooie weer. Het fijne is ook dat het nu al zeker is dat het tot eind september dit weer wordt, en warmer/beter. Ik moet me voorbereiden op een zomer met 40-45 graden. Officieel zal het dan 39 graden zijn (boven de 39 graden krijgt iedereen hier hittevrij. Gezien dit zo'n beetje de hele zomer het geval zal zijn laten de overheid/bedrijven het kwik officieel niet boven de 39 graden komen. Vrij bizar!

Daniel, Maria en ik @ Ada
Mijn project komt nu ook dichtbij. Deze zondag zal ik voor een week in Pristhina, Kosovo zijn. Erg interessant om al die lezingen bij te wonen, maar tevens een mogelijkheid om mijn vrienden in Kosovo weer eens te zien. Die heb ik immers sinds mijn uitwisseling twee jaar geleden niet meer gezien! Ben benieuwd hoe het zal zijn! Tevens hebben Maria, Daniel, Marko en ik een tripje naar Boedapest geplanned. In het eerste weekend van april zullen we afreizen naar deze andere geweldige stad, op zo'n 6 uur van Belgrado verwijderd. Maria gaat vanaf april elke twee maanden een week vanuit Boedapest werken, dus we kunnen gratis met haar meerijden in de auto van de Zweedse Ambassade. Alleen maar winnen dacht ik zo! Op het werkfront verder niet zoveel nieuws. De laatste week was vrij hectisch en er was ontzettend veel af te ronden voor het project volgende week, maar het is gelukt! Alles is nu zo goed als geregeld.

Whoehoe, er komt ook weer nieuw bezoek uit Nederland!! In het weekend van 15 april komt Wim, mijn huisgenoot uit Groningen, naar Belgrado om hier een lang weekend door te brengen! Ook Vincent en Edwin hebben hun ticket geboekt en zullen in de tweede week van mei in Belgrado verblijven. Kijk er naar uit weer eens Nederlands te praten!

Uit de oude doos, zoek de verschillen, Tito en Titotonnie
Op het front van mijn scriptie is er wel nieuws! Ik heb weer een persoon weten te strikken voor mijn interviews. Louis Sell, een Amerikaanse diplomaat uit de jaren '90 (en schrijver van ''Slobodan Milosevic and the Destruction of Yugoslavia'') komt hier op 19 mei naartoe en hij was zeer enthousiast over het interview dat we gaan hebben! Spannend! Voor wat meer informatie over deze man en zijn boek. Ik kijk er erg naar uit over zijn boek en mijn onderzoek te praten! Ik zal jullie op de hoogte houden betreffende deze interviews en mijn onderzoek.

Een foto van de fotograaf!
Ook heb ik nog een nieuwtje van andere aard. (SCHRIK NIET PAP EN MAM) Ik heb de afgelopen week een klein beetje tijd gehad om na te denken over mijn zomer dit jaar. De opties waren reizen over de Balkan, Exit/Sziget-festival bezoeken of nog wat meer vrijwilligerswerk. Ik denk dat ik voor de laatste optie ga. Ik heb een project gevonden in Servië, waarmee ik zal afreizen naar Nis, een stad in Zuidoost Servië. In deze stad staat een weeshuis. Het project zal bestaan uit het vermaken van de kinderen in dit weeshuis voor zo'n 3 weken (letterlijk knutselen, wandelen, uitstapjes maken, voetballen etcetera). Het project zal, zoals het nu lijkt, plaats gaan vinden tussen 9 en 24 juli. Dus daarna zal ik waarschijnlijk weer terug naar Nederland komen. Na mijn mail naar de Nederlandse stichting die dit organiseert kreeg ik een enthousiaste mail terug dat ze me graag willen laten deelnemen aan dit project/vrijwilligerswerk. Nu moet ik natuurlijk mijn Servisch lessen helemaal gaan intensiveren. Ik denk er daarom over een Servische ''intensive language course'' te gaan doen, om het Servisch sneller onder de knie te krijgen!

Nou, meer heb ik vandaag niet meer te melden. Ik zal jullie op de hoogte houden van alle ontwikkelingen. Ik hoop dat jullie ook een beetje kunnen genieten van het Nederlandse weer, maar geloof me, ik zal aan jullie denken als ik weer lekker zonder t-shirt in de zon aan het water lig!;)

Vidimo se!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten