woensdag 11 april 2012

Tijd voor een uitstapje!

Dag allemaal,

Uitzicht vanaf Citadela Gellert
Het wordt maar weer eens tijd voor een berichtje van mijn kant! Het is immers alweer een week geleden sinds ik de laatste foto's uit Kosovo geplaatst heb. De laatste week ben ik veel bezig geweest met het vinden van nieuwe personen om te interviewen voor mijn scriptie. Zo heb ik maandag een lang en boeiend gesprek gehad met een Joegoslavie-historicus en heb ik gisteren een interview gedaan met de main-editor (in 1993-1994) van de krant Politika. Gezien hij al 40 jaar in het vak zat kon hij me ook veel vertellen over de verschillen tussen de Joegoslavische tijd en de post-Joegoslavische tijd (onder Milosevic). Na een twee uur durend interview had ik genoeg nieuwe namen om een geheel nieuwe scriptie te schrijven over de gehele samenhang van media en politiek op de Balkan (in Servie). Morgen heb ik een interview met een van de beroemdste journalisten in Belgrado, schrijvend voor Vreme. In het verleden heeft hij veel artikelen geschreven over Milosevic en zijn nabije cirkels, dus ook hier hoop ik wat goede nieuwe namen op te vissen. Superinteressant allemaal, al maak ik mezelf wel ontzettend veel werk, met al die nieuwe interviews.
Sprookjesachtig =)

Afgelopen weekend was het eindelijk zover. Marko, Maria en ik zijn afgereisd naar het o-zo-mooie Boedapest, de hoofdstad van Hongarije. Voor mij was dit overigens de eerste keer in Hongarije. Maar mensen, wat een verschrikkelijk mooi land is dat! Uitgestrekte vlakten en heide, ontzettend veel wild (pap, heb denk ik wel 100 herten gezien tijdens de terugreis!) en kleine pittoreske dorpjes die uit het niets tevoorschijn kwamen na iedere gepasseerde heuvel. Op donderdagavond zijn Marko en ik met een klein busje vol met Joegoslaven vertrokken richting Hongarije. Maria was hier al een week voor haar werk dus die zouden we daar ontmoeten. Na een vrij rustige maar vermoeiende reis van 4,5 uur kwamen we uiteindelijk 's nachts om 4 uur aan in ons hotel, waar het schone beddengoed al op ons lag te wachten. Veel slaap hebben we helaas niet kunnen pakken, gezien we 's morgens om 9 uur door Maria uit bed werden getrommeld om te gaan ontbijten op een nabijgelegen pleintje. 
House of Terror, Boedapest
Na een stevig ontbijt (een omelet met broodjes en verse jus, mjommjommjom, dat ging er wel in) vertrokken we richting het centrum, om hier wat rond te neuzen. Na twee uur door de winkelstraat gesjouwd te hebben werd het tijd om cultureel te gaan doen en dus vertrokken we richting de grote Citadela Gellert, een op een grote heuvel gelegen fort met een fenomenaal uitzicht over de stad. Na hier lang te hebben genoten van het uitzicht vertrokken we weer naar het centrum om nog meer mooie plekken in Boedapest te bekijken. Na onze gigantische wandeltocht hebben we gegeten in een leuk klein restaurantje vlakbij het hotel, waar ik natuurlijk alle soorten Goulash heb geprobeerd. Na het eten zijn we nog naar de Szimpla-bar geweest, wat een erg bijzondere ervaring was, gezien de bijzonder artistieke inrichting van de bar (zie link). Natuurlijk hebben we hier onder het genot van een waterpijp en wat biertjes de dag nog eens geheel doorgesproken. Al met al een geslaagde dag! 

Op zaterdag hebben we weer de hele dag gewandeld. Allereerst zijn we door de mooiste straat van Budapest (Andrassy Ut) naar het grote centrale park gelopen (waar ik eindelijk een zonnebril heb gekocht!), om vervolgens via een grote omweg naar het grote West End-winkelcentrum te gaan. Na hier wat te hebben rondgezworven zijn we lekker Europees naar de Ikea geweest. Maria is half Zweeds, vandaar dat ze de gehele Ikea heeft leeggekocht. Wel mooi, voor Marko was het de allereerste keer in een Ikea, die keek dus zijn ogen uit! 'S avonds hebben we weer lekker gegeten in een restaurant, waarna we wat biertjes zijn gaan drinken op onze hotelkamer. Geen groot succes, gezien we de volgende dag alweer vroeg richting Belgrado moesten rijden met de auto van de Zweedse Ambassade. Als iets goed is voor je zelfvertrouwen is het in zo'n auto zitten. Grenzen passeren via speciale hokjes en niet van de weg gehaald mogen worden door de politie. Wat hebben we een lol gehad in die auto:) Het was een briljant weekend!

Oké mensen, nu niet schrikken. Vanavond ga ik naar de "Hemelse Derby" tussen FK Partizan Belgrado en Rode Ster Belgrado. Een return-wedstrijd in de Servische beker. Spannend, maar heb er ontzettend veel zin in! Ik ga met een aantal Servische jongens die ik via via ken. Pap en mam, geen zorgen, ik zit op de tribune voor gezinnetjes en kinderen! Voor een sfeerimpressie, dit was twee weken geleden tijdens de eerste wedstrijd, zeg nou zelf, DAT noemt men sfeer!


Mijn plannen voor de komende week zijn niet zo heel spannend. Ik wil eigenlijk weer een keer naar Pristhina, Kosovo. Ik moet daar wat camera's/SD-cards en voicerecorders afleveren voor mijn project, maar tevens wil ik wat vrienden opzoeken en misschien naar Prizren, in het westen van Kosovo afreizen. Heb gehoord dat dit ook een hele mooie stad moet zijn. Volgend weekend komt mijn huisgenoot uit Groningen langs! Kijk er naar uit weer eens een bekend gezicht te zien!

Dat was het weer voor vandaag! Ik hoop dat jullie deze blog nog altijd met plezier lezen!

Wout


Geen opmerkingen:

Een reactie posten