donderdag 12 april 2012

FK Partizan - Rode Ster Belgrado (Servische Beker)



Op het moment dat we uit de bus kwamen leek het alsof er een derde wereldoorlog aan de gang was. Zwaar bewapende politie-eenheden, schreeuwende hooligans, toeterende auto's en de doffe knallen van vuurwerk overal om ons heen. Een eindje verderop werd een auto van de 'tegenpartij' (Partizan) bekogeld met blikken bier en werd de motorkap belaagd door een groep van zo'n vijf hooligans. Welkom bij de Hemelse Derby. Ik denk dat Helse hier een beter woord is. Ik benijd iedere westerse voetbalclub die hier (heeft) moet(en) voetballen. Ik wil de hooligans van Ajax hier wel eens zien. Als je denkt dat die hooligans erg zijn, kom naar de Balkan! Na ons grote-groepen-ontwijkende gewandel naar het Partizan-stadion kwamen we eindelijk aan in het 'neutrale' (?) vak van het stadion. Van onze plek hadden we een mooi overzicht op de vakken van de hooligans. Al voor de wedstrijd was begonnen waren er al de meest beledigende spreekkoren naar elkaar en naar de scheidsrechter. De wedstrijd was nog niet begonnen of er waren al knokpartijen op de beide tribunes. Erg bizar om te zien voor mij, gezien ik de wedstrijdjes van FC Groningen gewend ben, waar normaal niet zoveel gebeurd.


Noordzijde: Ultra's van Rode Ster
Ongeveer 10 minuten voor de wedstrijd ontstond er opschudding omdat Rode Ster supporters over de hekken waren geklommen en de wateremmers voor het vuurwerk hadden leeggegooid over een van de tv-camera's. Gelijk kwamen er zwaarbewapende ME'ers voor de dranghekken staan, welke werden ontvangen met luid gefluit en vuurwerk. Bovenop de hekken zaten enkele supporters de ME uit te dagen. En toen kon de wedstrijd beginnen. Een erg harde, maar toffe derby moet ik zeggen, die uiteindelijk in 0-2 voor Rode Ster zou eindigen, wat betekend dat zij doorgaan naar de volgende ronde van de Servische beker.


Zuidzijde: Grobari van FK Partizan
Maar wat een sfeer toen ze scoorden. Het hele stadion leek te bewegen. Honderden fans stormden de tribunes af om te vieren dat hun club had gescoord. Erg indrukwekkend om te zien. De rode vuurwerk fakkels waren overweldigend en ook deze werden natuurlijk richting de ME en het veld gegooid. Een enkele kwam ook daadwerkelijk op het veld terecht, alvorens hij werd gedoofd door speciaal getrainde brandweer-officials (ze hebben hier gewoon zo'n 50 mensen aangenomen die zich alleen bezighouden met het doven van vuurwerk). Vlak voor het einde was er nog een explosie in de dug-out van Rode Ster. Blijkbaar hadden enkele Partizan-supporters het een goed idee gevonden om wat vuurwerk in de dug-out te gooien. Onder luid gejoel van de Partizan-supporters verlieten de reservespelers van Rode Ster de dug-out. Waar in Nederland de wedstrijd gelijk gestaakt zou worden, leek het alsof dit de doodnormaalste zaak in de wereld was en werd het voorval compleet genegeerd door de scheids. Vijf minuten voor het einde van de wedstrijd, met een 0-2 voorsprong voor Rode Ster, hebben we maar besloten om het stadion te verlaten. Voor de mensenmenigte en het voetbalgeweld aan. Een verstandige keuze, lijkt me.

Tot zover mijn Servische voetbalavontuur! Een keer wat anders dan een wedstrijdje FC Groningen - Heracles Almelo;)

1 opmerking:

  1. tweede poging!! Was wel heel blij om je weer even te zien en te spreken! Papa zal jaloers zijn! Zie en lees dat je nog steeds met volle teugen geniet, goed zo!Ben wel blij dat ik nu pas je blog lees! En dit noemen ze een lekkere wedstrijd brrrrrrrrrrr. Veel plezier dit weekend samen met Wim,
    liefs dikke kus mama

    BeantwoordenVerwijderen