donderdag 24 mei 2012

Rustig aan het Oostfront

Dag allemaal,

Ook ik ben voorbereid op het EK.
DANKJEWEL EDWIN EN VINCENT!
Ik moet zeggen dat het af en toe best lastig is zo'n blog bij te houden, helemaal als het weer beter wordt en er andere dingen op het programma staan dan binnen zitten! De laatste weken waren vrij druk. Na de excursie en de komst van Vinnie en Ed in Belgrado, ben ik voornamelijk bezig geweest met mijn scriptie. Ik heb weer een aantal nieuwe interessante interviews gehad, waaronder met één van de leden van het presidentschap van de Republiek Servië tussen 1986 en 1988. Zij kon me weer nieuwe inside-informatie geven over Milosevic en de zijnen. Tevens ben ik bij wat historici op bezoek geweest en ga ik een hoge officier uit het Yugoslav People's Army interviewen één dezer dagen. Vanavond heb ik mijn interview met oud-diplomaat Louis Sell, uit de Verenigde Staten. Tevens ben ik uitgenodigd voor een internationale conferentie morgen en zaterdag over de Non-Aligned Movement. Een beweging van landen die niet voor het kapitalisme of communisme kozen in de Koude Oorlog, maar die een eigen, 'Derde' weg kozen. Tito's Joegoslavië was één van de oprichters van deze beweging. Tijdens deze conferentie worden er zo'n 20 onderzoeken gepresenteerd door internationale onderzoekers, historici en politici. Heel erg tof dat ik hier een uitnodiging voor heb gekregen! Mijn pak nog maar even naar de stomerij gebracht, zodat ik er morgen goed uitzie. Er zit namelijk nog wel een andere kant aan het bezoeken van deze conferentie. Ik heb gehoord dat er een heleboel 'fossielen' uit het Milosevic-tijdperk aanwezig zullen zijn. Dè kans voor mij om nog wat grote 'vissen' te pakken te krijgen! Het blijft bijzonder uitnodigingen voor dit soort dingen te krijgen!

Het weer in Belgrado is het meest vreemde wat ik ooit heb gezien. Gisteren regende het hier in de ochtend, en was het vrij koud. 'S middags brak de zon door, was de lucht stralend blauw en was het nog warm ook. Onvoorstelbaar! Afgelopen zaterdag ben ik naar de 'Nacht van de Museums' geweest hier in Belgrado, een best grote happening zeg! Voor omgerekend 3,50eu openden tientallen museums hun deuren van 18.00u 's avonds tot 2.00u 's nachts. Erg interessant. Vooral het Militaire Museum in de Kalemegdan Citadel was erg interessant. Hier werd de militaire geschiedenis van de Servische natie tot de laatste oorlogen behandeld. Een verschil met Nederlandse musea is toch wel dat de foto's in zo'n museum hier veel explicieter zijn. Zo waren foto's van executies en opgehangen mensen vrij veel voorkomend. Veel nieuwe dingen geleerd over de Duitse bezetting in de Tweede Wereldoorlog. Ik wist niet dat die hier zo heftig was geweest!

Hier zal ik nooit aan wennen, zucht.
De verkiezingsgekte is nu ook definitief over. Met een kleine voorsprong heeft de voormalige anti-Europese, nationalistische voorman van de Servische Progressieve Partij, Tomislav Nikolic, gewonnen. Zoals ik al zei, deze oud-nationalist, met een vrij duister verleden (al is dat nooit bewezen). Hij zou in Oost-Kroatië hebben gevochten in de Joegoslavische Oorlogen in de jaren '90. Of de winst van deze man goed is voor Servië is nog maar de vraag. Tot op de dag van vandaag heeft hij nog nooit VOOR een Europees wetsvoorstel gestemd in het Servische parlement. Toch geeft hij aan niet van de 'Europese weg' willen af te wijken. We zullen het moeten afwachten... In juni wordt hij geïnaugureerd als nieuwe president van Servië. We zullen zien...

Ik heb zin in juni! Ik hoop wat meer te gaan reizen in die maand. Deze maand (behalve de balkanexcursie) is er niet veel van gekomen. Ik wil eerst nog even flink knallen met mijn scriptie, zodat ik deze af kan hebben binnen nu en twee weken! Al moet ik zeggen dat ik bang ben dat ik nog meer interviews ga doen. Het loopt een beetje uit de hand... Ik heb straks zoveel interviews dat ik ze nooit allemaal kan verwerken in mijn thesis. We zullen zien, het beloofd een interessant werk te worden!

Omdat volslagen idioten het nooit verleren! Lekker Vinnie;)!
Voor de mensen die bang waren dat ik niet meer terug naar Nederland zou komen, ik heb me ingeschreven voor de Master Midden- en Oost-Europese Studies in Groningen (vanaf september). Ik ben dus gedwongen weer terug te komen naar Nederland. Ik wil deze week mijn ticket boeken (nu is het nog een beetje goedkoop). Ik moet zeggen dat ik op dit moment nog totaal geen zin heb om terug te gaan naar Nederland, maarja, misschien komt dat nog. Eerst nog maar eens een aantal maanden genieten hier! Ik hoop dat alles ook goed gaat in Nederland. Kreeg hier en daar wat berichten door dat het weer daar supermooi is. Good for you!:P (en sterkte alvast voor de natte zomer!)

Pozdrav u Beogradu!

1 opmerking:

  1. Wat weer een gaaf verslag! Spreken je vast binnenkort!! Denk wel aan je grammatica...het belooft met een t dus haha liefs pap en mam

    BeantwoordenVerwijderen